Egy darab a zsarnokságról


DANIEL BĂNULESCU – O. HORVÁTH SÁRI: SZERETETT VEZÉRÜNK

A Szeretett Vezérünk a Terminál Workhouse, a Szkéné Színház és a Manna Produkció koprodukciója, amely társadalomkritikusnak is nevezhető, ám inkább az egyéni életekre fókuszál. O. Horváth Sári átirata Daniel Bănulescu regénye – Csókolom a segged, szeretett Vezérünk – alapján készült. Az ősbemutató szeptember 26-án volt, de a darab decemberig még biztosan repertoáron marad.



Egy regény átültetése színpadra nem egyszerű feladat. A gyakran számtalan szálon futó cselekményt olvasáskor könnyebb követni, ám ha színházi előadásról van szó, már nehezebb dolgunk van: lankadhat figyelmünk, ha túl sok mindenre kellene koncentrálni egyszerre. Könnyű a rendező dolga, hiszen szabadon válogathat neki tetsző részeket az egészből, és ezzel egy időben nehéz Valcz Péternek és csapatának: az adatbőségben könnyű elveszni.

Az előadás korpuszához tartozó cselekmény nagy részét életre kelt gondolatok, fantáziaképek adják.

Nem fontos túlelemezni minden jelenetet, inkább engednünk kell, hogy a játék hasson ránk. A színészek állandó mozgásban vannak, aktív jelenlétükkel, akrobatikus mozgásukkal minden pillanatban fenntartják az érdeklődést. Másrészt a rendező feladata, hogy a viszonylag széttartó képeket koherens egységgé kovácsolja össze, amely segít a játszókkal együtt bejárni azt az érzelmi ívet, amelyet az elnyomás narratívája kínál. A könyvírás apropóján életre hívott történetelemek ugyanakkor az előadás utolsó pár percéig nehezen öltenek cselekményállagot. Újabb és újabb karakterek lepnek meg, csupán az író és a diktátor vissza-visszatérő alakja ad némi állandóságot, követhetőséget – s ezek is illuzórikusak.

A ’80-as évek Romániájában találjuk magunkat, ahol az idős diktátor, Nicolae Ceaușescu felkéri Danielt, írjon róla könyvet 31 nap alatt.

A mű bármiről szólhat, de feltűnőnek, nagyszabásúnak, meglepőnek kell lennie, „amitől mindenkinek leesik az álla”. Mit engedhet meg magának Daniel? A teljes művészi szabadság zöld utat ad a rendszerkritikának is? Vagy a könyvvel együtt saját halálos ítéletét írja?

Az lenne a legmeglepőbb, ha könyvében Csaut megölnék. De ezt mégsem lehet leírni… vagy igen?

Ihlet nélküli pillanataiban fantáziájának szüleményei keverednek a valósággal. Nem tudhatjuk biztosan, mi játszódik a fejében, és mi történik meg ténylegesen, az előadás közben (vagy ezáltal) születő mű dimenziójában. Danielt forradalompárti barátnője győzködi arról, írja meg Ceaușescu kivégzését, s ezzel szimbolikusan lázadjon a rendszer ellen. Az írást számos külső probléma nehezíti, amelyek megemlítése és színre kerülésének kivitelezési módja magáért beszél. Ilyen például az, amikor a panelkomfortban alkotó Daniel egyre kisebb helyre szorul, megakadva a nyolcvankilencedik oldalon. Lakása leütött karakterenként szűkül, míg végül elnyeli a fotel, amin ül.

Az előadás gerincét két mozgatható lépcső adja, ami lakásbelsőként, szaunaként, bányaként, kocsmaként is funkcionál.

A színészek maximalizálják a fémszerkezet kínálta játéklehetőségeket. Daniel az íráskényszer okozta kétségbeesés zaklatott összevisszaságában fűzi össze a jeleneteket: a diktátor születésnapját írja az egyik oldalon, majd minden állampolgár Securitate taggá válik fantáziavilágában. A képzelet és a valóság határán mozgó pártelnöki látogatások és a vezér váratlan szongjai teszik még őrültebbé a regény teatralizálódását.

Az elbizonytalanításra építő jelenetszerkesztés és karakterábrázolás egyszerre táplálja és rombolja az eddigi tudásunk és fantáziánk által kreált Ceaușescu ideáját:

akit az egyik jelenetben éljeneznek, aki bányákat látogat meg, integet, szőrmebundában és kucsmában parádézik, az a következő pillanatban testre simuló, fényes öltözékben hirdeti nőiségét. Fazakas Júlia ideális egyensúlyt talált a maszkulin diktátor, a domina és az önreflexív, ki- és beszólogató színésznő szerepe között. Alakja azonban összemosódik Daniel forradalmár lelkületű barátnőjével: képzelete átírja a körülötte zajló eseményeket. Az általános érvényű túljátszottság, az altesti humor használata azonban a képzelet szabatosabb, megengedőbb dimenziójában sem túl elegáns.

„Az előadásunk nem aktualizál, egyszerűen csak aktuális. Nyilván senkinek sem lesz ismeretlen a mindent átszövő politika.”

– nyilatkozta a rendező a Pesti Műsor 2019. szeptemberi számában. A játék pontosan ezáltal tud elgondolkodtató s ezzel egy időben humoros maradni: nem akar senkire, semmire mutogatni. Egyszerűen feldolgoz egy művet, ezáltal pedig egy szituációt. „Ha magadban beszélgetsz, ő, a zsarnokság kérdez, képzeletedben se vagy független.”

Daniel Bănulescu – O. Horváth Sári: Szeretett Vezérünk. Rendezte: Valcz Péter. Játsszák: Fazakas Júlia, Gerlits Réka, Kálóczi Orsolya, Molnár Gusztáv, Mészáros András. A Terminál Workhouse, a Szkéné Színház és a Manna Produkció közös alkotása. Szkéné Színház, Budapest, 2019. szeptember 26.

Név

1% a hókirálynő ösvényén alkotók alkotók archívuma andorka tímea andruskó marcella anton archívum bábelna bagel bakonyi alexa budapesti lengyel intézet cafe.desire citymatiné csányi dávid dancsecs ildikó daubner anna divattúlmutató dömötör tamás drakula vár edvi henrietta elek ányos életemnek csak nézői a maiak emigránsok fazakas júlia ferenczy múzeum fülöp áron gáspár anna géczi zoltán gere dénes gerlits réka göttinger pál gyöngy zsuzsa gyulay eszter hajmási dávid hegyesi rita herczeg tamás hírek hodászi ádám hollai heiser anna horváth-töreki gergely interjú isten hozott a majomházban j háborúja jászberényi gábor johnny háborúja kálócz kálóczi orsolya képek kérdések két verona kft kritika laboda kornél lászló lászló g attila mámor vagy amit akartok manna menszátor héresz attila mészáros andrás mészáros piroska molnár gusztáv molvay norbert mucsi zoltán művészeti paletta a bölcsődésekért nagy karina o horváth sári pagonyi andrás pászt patrícia projektek pszihé régi szép idők rólunk írták rozs tamás rusznák adrienn sarádi zsolt sediánszky nóra simon attila szakáll tamás szentandrásnapi mámor szeretett vezérünk téby zita tóth réka ágnes tóth zoltán ullmann mónika váczi lászló vajdahunyadvár valcz péter váradi andrás videó zako fesztivál
false
ltr
item
TERMINÁL WORKHOUSE.: Egy darab a zsarnokságról
Egy darab a zsarnokságról
TERMINÁL WORKHOUSE.
http://www.terminalworkhouse.hu/2020/03/egy-darab-zsarnoksagrol.html
http://www.terminalworkhouse.hu/
http://www.terminalworkhouse.hu/
http://www.terminalworkhouse.hu/2020/03/egy-darab-zsarnoksagrol.html
true
2661058171498144238
UTF-8
Nincs találat. LÁSD MINDET Tovább... Válasz Mégsem Törlés írta Home OLDALAK CIKKEK Lásd mindet AJÁNLÓ A tárgymutatóban: ARCHÍV SEARCH MINDEN CIKK Nem találtunk ilyen cikket. Back Home vasárnap hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat V H K Sze Cs P Szo január februás március április május június július augusztus szeptember október november december jan feb már ápr május jún júl aug szept okt nov dec az előbb 1 perce $$1$$ minutes ago 1 órája $$1$$ hours ago tegnap $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago 5 hétnél régebben követők követés EZ PRÉMIUM TARTALOM Megosztás a láthatóságért Másold az egész kódot Az egész kód kijelölése A kód kimásolva a vágólapra Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy