$type=ticker$hide=home$label=0

Egy darab a zsarnokságról

DANIEL BĂNULESCU – O. HORVÁTH SÁRI: SZERETETT VEZÉRÜNK A Szeretett Vezérünk a Terminál Workhouse, a Szkéné Színház és a Manna Produkció kopr...

DANIEL BĂNULESCU – O. HORVÁTH SÁRI: SZERETETT VEZÉRÜNK

A Szeretett Vezérünk a Terminál Workhouse, a Szkéné Színház és a Manna Produkció koprodukciója, amely társadalomkritikusnak is nevezhető, ám inkább az egyéni életekre fókuszál. O. Horváth Sári átirata Daniel Bănulescu regénye – Csókolom a segged, szeretett Vezérünk – alapján készült. Az ősbemutató szeptember 26-án volt, de a darab decemberig még biztosan repertoáron marad.



Egy regény átültetése színpadra nem egyszerű feladat. A gyakran számtalan szálon futó cselekményt olvasáskor könnyebb követni, ám ha színházi előadásról van szó, már nehezebb dolgunk van: lankadhat figyelmünk, ha túl sok mindenre kellene koncentrálni egyszerre. Könnyű a rendező dolga, hiszen szabadon válogathat neki tetsző részeket az egészből, és ezzel egy időben nehéz Valcz Péternek és csapatának: az adatbőségben könnyű elveszni.

Az előadás korpuszához tartozó cselekmény nagy részét életre kelt gondolatok, fantáziaképek adják.

Nem fontos túlelemezni minden jelenetet, inkább engednünk kell, hogy a játék hasson ránk. A színészek állandó mozgásban vannak, aktív jelenlétükkel, akrobatikus mozgásukkal minden pillanatban fenntartják az érdeklődést. Másrészt a rendező feladata, hogy a viszonylag széttartó képeket koherens egységgé kovácsolja össze, amely segít a játszókkal együtt bejárni azt az érzelmi ívet, amelyet az elnyomás narratívája kínál. A könyvírás apropóján életre hívott történetelemek ugyanakkor az előadás utolsó pár percéig nehezen öltenek cselekményállagot. Újabb és újabb karakterek lepnek meg, csupán az író és a diktátor vissza-visszatérő alakja ad némi állandóságot, követhetőséget – s ezek is illuzórikusak.

A ’80-as évek Romániájában találjuk magunkat, ahol az idős diktátor, Nicolae Ceaușescu felkéri Danielt, írjon róla könyvet 31 nap alatt.

A mű bármiről szólhat, de feltűnőnek, nagyszabásúnak, meglepőnek kell lennie, „amitől mindenkinek leesik az álla”. Mit engedhet meg magának Daniel? A teljes művészi szabadság zöld utat ad a rendszerkritikának is? Vagy a könyvvel együtt saját halálos ítéletét írja?

Az lenne a legmeglepőbb, ha könyvében Csaut megölnék. De ezt mégsem lehet leírni… vagy igen?

Ihlet nélküli pillanataiban fantáziájának szüleményei keverednek a valósággal. Nem tudhatjuk biztosan, mi játszódik a fejében, és mi történik meg ténylegesen, az előadás közben (vagy ezáltal) születő mű dimenziójában. Danielt forradalompárti barátnője győzködi arról, írja meg Ceaușescu kivégzését, s ezzel szimbolikusan lázadjon a rendszer ellen. Az írást számos külső probléma nehezíti, amelyek megemlítése és színre kerülésének kivitelezési módja magáért beszél. Ilyen például az, amikor a panelkomfortban alkotó Daniel egyre kisebb helyre szorul, megakadva a nyolcvankilencedik oldalon. Lakása leütött karakterenként szűkül, míg végül elnyeli a fotel, amin ül.

Az előadás gerincét két mozgatható lépcső adja, ami lakásbelsőként, szaunaként, bányaként, kocsmaként is funkcionál.

A színészek maximalizálják a fémszerkezet kínálta játéklehetőségeket. Daniel az íráskényszer okozta kétségbeesés zaklatott összevisszaságában fűzi össze a jeleneteket: a diktátor születésnapját írja az egyik oldalon, majd minden állampolgár Securitate taggá válik fantáziavilágában. A képzelet és a valóság határán mozgó pártelnöki látogatások és a vezér váratlan szongjai teszik még őrültebbé a regény teatralizálódását.

Az elbizonytalanításra építő jelenetszerkesztés és karakterábrázolás egyszerre táplálja és rombolja az eddigi tudásunk és fantáziánk által kreált Ceaușescu ideáját:

akit az egyik jelenetben éljeneznek, aki bányákat látogat meg, integet, szőrmebundában és kucsmában parádézik, az a következő pillanatban testre simuló, fényes öltözékben hirdeti nőiségét. Fazakas Júlia ideális egyensúlyt talált a maszkulin diktátor, a domina és az önreflexív, ki- és beszólogató színésznő szerepe között. Alakja azonban összemosódik Daniel forradalmár lelkületű barátnőjével: képzelete átírja a körülötte zajló eseményeket. Az általános érvényű túljátszottság, az altesti humor használata azonban a képzelet szabatosabb, megengedőbb dimenziójában sem túl elegáns.

„Az előadásunk nem aktualizál, egyszerűen csak aktuális. Nyilván senkinek sem lesz ismeretlen a mindent átszövő politika.”

– nyilatkozta a rendező a Pesti Műsor 2019. szeptemberi számában. A játék pontosan ezáltal tud elgondolkodtató s ezzel egy időben humoros maradni: nem akar senkire, semmire mutogatni. Egyszerűen feldolgoz egy művet, ezáltal pedig egy szituációt. „Ha magadban beszélgetsz, ő, a zsarnokság kérdez, képzeletedben se vagy független.”

Daniel Bănulescu – O. Horváth Sári: Szeretett Vezérünk. Rendezte: Valcz Péter. Játsszák: Fazakas Júlia, Gerlits Réka, Kálóczi Orsolya, Molnár Gusztáv, Mészáros András. A Terminál Workhouse, a Szkéné Színház és a Manna Produkció közös alkotása. Szkéné Színház, Budapest, 2019. szeptember 26.

Név

1%,1,6tszín stream,2,a hókirálynő ösvényén,1,alkotók,8,alkotók archívuma,18,andorka tímea,1,andruskó marcella,2,anton,9,anyacsak1,1,archívum,17,bábelna,3,bagel,1,bakonyi alexa,4,balatoni józsef,1,bátorságok könyve,7,boronkay soma,2,botos éva,1,budapesti lengyel intézet,2,cafe.desire,2,citymatiné,3,csányi dávid,3,csokonai nonprofit kft,3,csonka andrás,1,dancsecs ildikó,9,daubner anna,1,digital producer,1,divattúlmutató,1,dömötör tamás,6,drakula vár,8,edvi henrietta,1,elek ányos,5,életemnek csak nézői a maiak,1,élő beszélgetések,3,emigránsok,12,fazakas júlia,2,ferenczy múzeum,3,forr a dalunk,1,fülöp áron,2,gáspár anna,1,géczi zoltán,17,gere dénes,1,gerlits réka,26,göncz árpád,1,göttinger pál,1,gyöngy zsuzsa,1,gyulay eszter,2,hajmási dávid,3,hegyesi rita,1,herczeg tamás,2,hírek,53,hodászi ádám,1,hollai heiser anna,1,horváth-töreki gergely,1,interjú,6,isten hozott a majomházban,7,ivanics tamás,2,j háborúja,3,jászberényi gábor,1,játszóház,8,johnny háborúja,1,kálócz,1,kálóczi orsolya,9,képek,16,kérdések,1,kerkay rita,3,két verona kft,1,kováts adél,1,kritika,11,laboda kornél,1,lászló,1,lászló g attila,6,makány márta,1,mámor vagy amit akartok,9,manna,1,márkus sándor,1,menszátor héresz attila,1,mérleg,11,mészáros andrás,1,mészáros piroska,7,mindennapi bátorságunk,7,mohácsi istván,1,molnár gusztáv,22,molnár györgy,1,molvay norbert,2,mucsi zoltán,4,művészeti paletta a bölcsődésekért,1,nagy karina,1,nemcsók nóra,1,o horváth sári,2,oberczián kinga,1,pagonyi andrás,2,pászt patrícia,2,projektek,6,pszihé,1,ráskó eszter,1,régi szép idők,2,rólunk írták,45,rozs tamás,1,rusznák adrienn,8,sarádi zsolt,1,sediánszky nóra,2,simányi zsuzsanna,2,simon attila,1,szakáll tamás,2,szentandrásnapi mámor,6,szeretett vezérünk,8,szó/hősök,2,tábor,1,téby zita,1,tenki réka,1,tiktok,1,tisztelet a küzdésért,1,tóth réka ágnes,2,tóth zoltán,1,ullmann mónika,1,váczi lászló,1,vajdahunyadvár,1,valcz péter,2,vanya tímea,1,váradi andrás,5,varga mária,3,veled kerek,1,videó,11,viktor balázs,1,zako fesztivál,1,zsótér sándor,3,
ltr
item
TERMINÁL WORKHOUSE.: Egy darab a zsarnokságról
Egy darab a zsarnokságról
TERMINÁL WORKHOUSE.
http://www.terminalworkhouse.hu/2020/03/egy-darab-zsarnoksagrol.html
http://www.terminalworkhouse.hu/
http://www.terminalworkhouse.hu/
http://www.terminalworkhouse.hu/2020/03/egy-darab-zsarnoksagrol.html
true
2661058171498144238
UTF-8
Ez a vége. Nincs találat erre. LÁSD MINDET Tovább... Reply Cancel reply Delete By Címlap CIKK Lásd mindet Lásd még A TÁRGYMUTATÓBAN ARCHIVE KERESÉS ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content